ThuisZitters

Een eerlijke kans
voor kinderen die uitvallen

ThuisZitters


Bij de ThuisZitters krijgen kinderen die ‘thuis’- of dreigen thuis te komen zitten een eerlijke kans. We beschikken over ruimtes die als een klaslokaal ingedeeld zijn. De kinderen worden hier van maandag tot vrijdag doormiddel van een continurooster begeleid door ervaren jeugdzorgwerkers, met als hoofddoel terug keer naar onderwijs.

De ThuisZitters is een veilige plek waar letterlijk en figuurlijk ruimte is om weer op adem te komen, te leren, te spelen, om te ervaren dat je ertoe doet met al je mogelijkheden en onmogelijkheden.
De doelstelling voor de kinderen die geplaatst worden bij de ThuisZitters is om ze weer klaar te stomen voor passend onderwijs. Als dit uiteindelijk niet haalbaar blijkt kijken we samen naar een passende vervolgplek.

Vijf dagen per week zijn er jeugdzorgwerkers aanwezig, die de kinderen begeleiden. Ze werken met de kinderen aan gedragsdoelen, gericht op het versterken van sociale vaardigheden, zelfregulatie en positief gedrag. In samenspraak met de stamschool wordt er gewerkt aan de schoolse vaardigheden/ leerlijnen, zodat de kinderen feeling blijven houden met de schoolse structuur om de achterstand zoveel mogelijk te voorkomen.

Bij de ThuisZitters wordt in alle groepen gewerkt met een vast schoolsdagritme. Dit rooster is per groep afgestemd en bevat een mix van schoolse activiteiten, sociale interactie en activiteiten gericht op beweging en ontspanning. Op deze manier werken jeugdigen aan zowel cognitieve vaardigheden als aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

In de groepen Saffier en Onyx, waar jongere kinderen worden opgevangen, ligt de nadruk op sociale en bewegingsgerichte activiteiten. Leren gebeurt daar vooral spelenderwijs, ondersteund door speelhoeken die vergelijkbaar zijn met die in kleuterklassen.

Samen met ouders en opvoeders, scholen en andere betrokken partijen werken we toe naar een passende vervolgstap voor elk kind.

Er zijn twee locaties voor verschillende leeftijdsgroepen:
● Schuitwater 2, Zoetermeer Voor kinderen van 4 tot 6 jaar
● Carry van Bruggenhove 25, Zoetermeer Voor kinderen van 6 tot en met 17 jaar


Aanvullende hulp

Individule behandeling 
Indien gewenst kan de gedragswetenschapper ontwikkelings- en/of specialistische behandeling bieden. 

Bokstraining 
Deze sociale vaardigheids- en weerbaarheidstraining is een psycho-fysieke bokstraining om sociale en emotionele vaardigheden te trainen en ontwikkelen. De bokstraining leert kinderen over hun zelfbewustzijn, zelfvertrouwen, zelfreflectie, zelfbeheersing, emotieregulatie, communicatie en grenzen. Het programma heeft een fysieke invalshoek waarbij het boksen centraal staat. Met andere woorden: door middel van lichamelijke training leren kinderen zichzelf fysiek en mentaal beter kennen, waardoor ze beter om kunnen gaan met (sociale) situaties en de mensen om hen heen. 
Het programma bevat elementen uit de programma’s Glory for all en Boksend opvoeden. Gecombineerd is het programma uitstekend geschikt om groepen of individuele kinderen met een speciale hulpvraag te begeleiden, bijvoorbeeld kinderen die te maken hebben met: faalangst, negatief zelfbeeld, concentratieproblemen, pesten, emotieregulatie problemen, verminderde sociale vaardigheden, identiteitsproblemen, onveilig gevoel in een groep en spanning voor de overgang naar een vervolgplek.  
Speltherapie 
Speltherapie is een ervaringsgerichte therapie. Elk kind heeft het wel eens moeilijk. Soms loopt een kind vast in zijn of haar ontwikkeling. Dan kan speltherapie helpen. Speltherapie helpt een kind om zichzelf beter te leren kennen. Daardoor kan het zelfvertrouwen toenemen. Als de zelfkennis groter wordt, kan het kind zich meer ontspannen en opener worden naar de buitenwereld. Angsten kunnen afnemen en contact met anderen kan gemakkelijker worden. Ook kan speltherapie kinderen helpen moeilijke gebeurtenissen te verwerken. 
Speltherapie is geschikt voor kinderen die hulp kunnen gebruiken bij het ordenen van hun ervaringen, gedachten en gevoelens. Het kind kan in speltherapie in zijn eigen tempo en op zijn eigen niveau en zonder loyaal te hoeven zijn, zijn persoonlijke zorgen, angsten en conflicten uitspelen. Het kind kan leren en experimenteren binnen het spel en de veilige/neutrale omgeving van de spelkamer, met vertrouwen en ondersteuning van de therapeut om daar op een meer gezonde en adequate manier mee om te gaan, naar zichzelf en naar zijn omgeving toe.  

Tekencoaching
Tekencoaching staat voor een manier van coachen waarbij tekenen als middel gebruikt wordt om ervaringen te verwerken en nieuwe perspectieven te ontdekken. Het is geen therapie, maar gaat uit van de bestaande situatie van waaruit we kunnen ontdekken wat het kind nodig heeft, onafhankelijk van leeftijd of mate van ontwikkeling.
Tekenen biedt mogelijkheden om daar waar (nog) geen woorden voor zijn, toch een uitweg te geven aan emoties, zorgen of behoeftes en daarmee een opening te maken voor verwerking en ontwikkeling.
Te denken valt aan gevoelens rondom een (echt)scheiding, gebrek aan zelfvertrouwen, faalangst, concentratieproblemen en met een aantal kinderen tegelijk ook aan samenwerking.
In samenwerking met begeleiders, ouders en/of leerkrachten kunnen we het kind beter leren begrijpen en daardoor ook aanbieden wat het nodig heeft.

Sensorische informatieverwerking (S.I) therapie
S.I staat voor sensorische informatieverwerking en is de manier waarop ons zenuwstelsel zintuiglijke prikkels binnenkrijgt en daarop reageert. De zintuigen verwerken 24 uur per dag (dus ook als je slaapt) informatie. Via zien, horen, tast, smaak en reuk. Sommige mensen hebben problemen met het verwerken van deze prikkels. Ze trekken zich terug uit drukke omgevingen. Kunnen niet stilzitten. Ze ontwijken bepaalde materialen of zoeken deze juist op. Ze zijn moe of juist heel actief of reageren emotioneel. Het kan lastig zijn sensorische informatieverwerkingsproblematiek te herkennen. Want de symptomen verschillen per persoon. Onze zintuigen werken bij iedereen anders. De behandelaar is fysiotherapeut met een opleiding sensorische informatieverwerking. Aan de hand van een vragenlijst, (video)observatie en onderzoek naar de prikkelverwerking wordt duidelijk wat er aan de hand is. De SI-therapeut observeert uw kind op de groep.
Na het onderzoek ontvangen de begeleiders tools hoe om te gaan met de prikkelverwerking van uw kind. De therapeut leert je kind en de begeleiders om overprikkeling te herkennen. En wat hij of zij dan het beste kan doen. We betrekken daarbij ook de omgeving: de ouders/verzorgers, de leerkrachten of de begeleiders.